I Sverok – Spelhobbyförbundet samlas 101 000 unga i 3600 föreningar och idag inleds förbundets årliga Riksmöte i Katrineholm. Under helgen kommer ombuden bland annat diskutera möjligheten för att bilda ett eget e-sportförbund och om wrestling har en plats i Sverok. I tillägg delas priset för Årets spelare ut under lördagskvällens middag, en utmärkelse för den som gjort något extraordinärt för svensk spelhobby.

Foto: Emilie Johansson

101 ombud från 3600 spelföreningar är på plats på Safiren i Katrineholm för att avgöra den framtida riktningen för Sveriges spelhobby. Det finns ett brett urval av motioner som rör allt från likabehandling till om förbundets syfte ska breddas. Ett av förslagen gäller ett hett omdebatterat ämne; om e-sporten ska försöka bli en del av Riksidrottsförbundet.

Utmärkelsen Årets spelare delas också ut under Riksmötet, ett pris som går till en person som gjort en extraordinär insats för spelhobbyn. Tidigare vinnare inkluderar bland annat Johanna Koljonen och Orvar Säfström.

Riksmötet, som inleds under fredagen och avslutas under söndagen, är välrenommerat såväl som välbesökt och ligger i framkant med ett stort tillgänglighets- och likabehandlingsfokus liksom ständigt utvecklade mötestekniker. Politiker och representanter från Sveriges breda föreningsliv kommer vara på plats under helgen.

Varmt välkommen att närvara under mötet, som hålls 18–20 november, och ta del av diskussionerna som förs i Sveriges största ungdomsförbund. För den som vill veta mer kan vi rekommendera att följa livesändningen som pågår under hela helgen eller ta del av Riksmöteshandlingarna.

•••

Nicholas Ranégie, kommunikatör på Sverok