Nedan följer de vanligaste frågorna som brukar ställas till Sverok.

 

eBas

 

  • Jag har glömt användarnamnet för vårt konto i eBas, kan jag få ett nytt?
    Kom ihåg att det är er förenings Id-nummer som fungerar som användarnamn när ni ska logga in i eBas. Ert F-Id ser ut på följande sätt F000000-0. Om ni inte kommer ihåg ert F-Id så kan ni kontakta info@sverok.se så kan vi hjälpa er att ta reda på det.

 

  • Jag har glömt lösenordet till vårt konto i eBas, hur gör jag för att få ett nytt?
    Om ni har glömt ert lösenord så kan ni gå till den här sidan. Där matar ni in den mailadress som ni har angett som kontaktmailadress för er förening. Därefter kommer ett mail komma till den adressen med vidare instruktioner.

Tillbaka till toppen

Bidrag

 

  • Vad finns det för olika bidrag som vi kan söka?
    Vårt huvudsakliga bidrag är vårt ungdomsföreningsbidrag som går att söka om minst 60 % av medlemmarna i föreningen är mellan 6 och 25 år. Det finns också distriktsbidrag och kommunbidrag och du kan läsa mer om alla tre på denna sida.

 

  • Hur mycket kan en förening få i ungdomsföreningsbidrag?
    Ungdomsföreningsbidraget består av två delar, ett verksamhetsbidrag som är en fast summa på 1750:- och ett medlemsbidrag som är på 25:- per medlem i åldern 6–25 (siffrorna gäller för 2017). Det senare är alltså en rörlig summa, ju fler medlemmar ni har i föreningen desto mer får ni i bidrag. Här kan ni läsa mer om våra bidrag.

 

  • Får medlemmarna i föreningen själva avgöra vad eventuella bidrag ska användas till?
    Ja föreningen, det vill säga medlemmarna, får själva bestämma vad pengarna ska gå till. Detta görs oftast på föreningens årsmöte där medlemmarna bestämmer föreningens budget för året. Observera att inga pengar får gå direkt till en privatperson och det ska finnas en möjlighet för alla medlemmar att nyttja det som pengarna har gått till!

 

  • Vill Sverok få inskickat uppgifter över vad bidragspengarna gått till?
    Nej, ni behöver inte skicka in några ekonomiska uppgifter om vad pengar har gått till, det är dock viktigt att ni sköter ekonomin i föreningen ordentligt. Däremot ska ni som vanligt rapportera er verksamhet (vad ni gjort under året), ert årsmöte och årsmötesprotokoll och era medlemmar.

Tillbaka till toppen

Att lägga ner sin förening

 

  • Vi har inget engagemang kvar i föreningen och har beslutat oss för att lägga ner, vad behöver vi göra?
    Det är alltid tråkigt att behöva lägga ner sin förening. Det ni behöver göra är att kalla till ett årsmöte där ni beslutar om detta, protokollet skickar ni sedan in till oss. Observera att vi endast avregistrerar er förening från Sverok, övriga saker som att avsluta bankkonto (om ni inte har ett Nordeakonto genom oss) behöver ni göra själva. Här kan ni läsa mer om vad ni behöver göra.

 

  • Vi ska lägga ner vår förening och har en massa spel som vi funderar på ge till våra medlemmar, är det ok?
    Tyvärr så kan ni inte ge spel och inventarier direkt till privatpersoner. Däremot skulle ni kunna ha spelen som priser i en tävling eller så kan ni sälja sakerna till era medlemmar till deras marknadsvärde, exempelvis genom att ha en auktion i föreningen. Marknadsvärdet är vad föremålet skulle kosta att köpa begagnat i affär, på Tradera eller på auktion. Ni kan också ge bort era spel till en annan förening eller till en verksamhet som på något sätt har med spel att göra.

 

  • Vi har lite pengar kvar på vårt bankkonto, vad ska vi göra med dem nu när vi ska lägga ner?
    Först och främst så kan ni alltid hitta på något kul tillsammans för pengarna, kanske äta en avslutningsmiddag eller liknande. Ni kan också välja att skänka resterande pengar, då behöver de gå till en förening eller verksamhet som på något sätt har med spel eller främjandet av spelhobbyn att göra. Det går även bra att sätta tillbaka pengarna till oss så kan vi ge dem till en annan Sverokförening.

Tillbaka till toppen

Starta upp förening

 

  • Hur många måste vi minst vara för att kunna starta en förening? Kan jag själv starta en förening?
    En förening bygger på att det är en grupp med människor som vill göra något tillsammans med andra och fungerar genom att beslut fattas på ett demokratiskt vis där alla medlemmar får vara med och bestämma. Därför går det inte att ha en förening med bara en person. Vi har som regel att det behöver vara minst 3 personer i en förening men det är så klart bara bättre ju fler ni är.

Tillbaka till toppen

Medlemsavgift

 

  • Vi skulle vilja olika typer av medlemskap och därför olika medlemsavgifter, går det bra?
    Ja, det går bra. Ni kan exempelvis ha två olika medlemskapsnivåer där vissa medlemmar betalar en avgift och andra medlemmar inte gör det. I eBas kan man rapportera för varje enskild medlem vilken avgift som har betalats. Tänk på att alla medlemmar ska ha samma demokratiska rättigheter oavsett vilken medlemsavgift de betalar.

 

  • Kan vi ha stödmedlemmar?
    Ja, föreningen kan ha stödmedlemmar. Dessa medlemmar får vara med på verksamhet och har yttranderätt samt förslagsrätt, men inte rösträtt och de kan inte sitta i styrelsen. Dessa medlemmar behöver inte rapporteras i eBas.

 

  • Vi ska ha ett arrangemang och vi vill att de som inte är medlemmar i föreningen ska kunna lösa medlemskap direkt i dörren, kan vi göra så?
    Ja, men vid arrangemang ska medlemsavgiften alltid kallas “medlemsavgift” och inte bakas in i exempelvis inträden eller deltagaravgifter. Det går bra att erbjuda lägre deltagaravgifter för personer som betalar medlemskap vid samma tillfälle.

Tillbaka till toppen