Ett lajv kan handla om nästan vad som helst, men det är bra att ha någon form av bakgrund som grund till lajvet. Här är några uppslag på vad ett litet lajv för barn i åldern 4-8 år skulle kunna handla om.

Amulettens hemlighet

Rollpersonerna spelar äventyrare som blir kontaktade av en mystisk främling. Kanske i verkligheten, kanske genom ett brev på posten? Den mystiske främlingen ber om hjälp: bara spelarna kan hjälpa honom att hitta den magiska amuletten som gömdes av hans farfars far för länge sedan.

Till sin hjälp får spelarna en ledtråd i form av en karta. Det kan vara delar av en karta i bitar, en karta som visar området som det såg ut för 100 år sedan eller kanske en karta där texten är skriven med citronsaft och bara syns när pappret värms i ugnen. Spelarna måste först lösa mysteriet med kartan. När spelarna sedan beger sig ut på jakt efter amuletten stöter de på problem av olika slag. Det kan vara allt från rövare som också vill åt amuletten till en drake eller en trollkarl som vaktar den. Ledtrådarna kanske bara leder fram till nya ledtrådar, eller så har någon annan hunnit före men lämnat ett spår efter sig – en fartfylld jakt efter tjuven tar sin början.

En variant av detta scenario kan vara att spelarna delas upp i två olika grupper som har samma mål (att finna amuletten), men olika skäl till att göra det. Det kan exempelvis vara att den ena gruppen vill hitta den åt den mystiska främlingen, men att den andra gruppen vill ha den för sig själva. På så sätt måste grupperna samarbeta för att hitta den, men vad som händer när de gör det kan bli början på ett nytt äventyr.

Konungens återkomst

En av rollpersonerna spelar prins eller prinsessa, och de andra spelar trogna vänner, riddare eller vapendragare. Kungen har dött under mystiska omständigheter och istället har hans elaka bror tagit över tronen. Spelet börjar med att den elaka farbrodern bråkar med spelarna om någonting för att sedan kasta ut dem ur sitt slott.

Spelarna får ett tips om att den elaka farbrodern har mördat kungen. Spelarna behöver hitta bevis för detta eller få farbrodern att erkänna sitt brott, så att prinsen/prinsessan kan ta sin rättmätiga arv som kung eller drottning. Mer inspiration kan hämtas från till exempel Lejonkungen eller Hamlet.

Grodprinsen

En elak häxa har förvandlat en prins till en groda och den stackars prinsens mor, drottningen har bett en god häxa om hjälp att förvandla tillbaka grodan till en prins. Den goda häxan har sökt upp hjältarna för att hon i sin tur behvöer hjälp och lovar att belöna dem om de hjälper henne. Hon behöver hjälp att leta efter ingredienser till den magisk dryck hon behöver för att förvandla tillbaka prinsen. Dessa saker ska finnas ute i skogen. Hjältarna får en lista på de saker som häxan vill ha och måste ge sig ut för att leta.

Längs vägen möter de folk som kan hjälpa dem mot viss ersättning såklart. Det kan vara en jägare, en bonde, eller till och med ett troll. När väl alla saker på listan är hittade och lämnade till häxan så blandar hon ihop allt i till en magiska dryck. Som tack så får hjältarna en flaska av drycken som de kan ta med sig och använda när de behöver det. Den ger både styrka och mod och är även bra om man blivit förtrollad.