*Vi finns även på Facebook, Twitter och på vår egen hemsida.

 

Respect All, Compete  är ett projekt startat av Sverok och finansierat av Arvsfonden, Postkodlotteriets Kulturstiftelse och Inet. Projektet är inne på sitt tredje och sista år och fokuserar på att hålla i träningsläger i e-sport, ge ut böcker om e-sport och certifierar e-sportlokaler. 

 

 

Vi vill skapa fysiska mötesplatser för e-sportare i Sverige, där spelare kan ses för att träna och tävla. En motsvarighet till fotbollförbundens sätt att arbeta för minst en bra gräsplan i varje kommun. Dessutom behövs ett gemensamt ramverk, en uppförandekod – hur vill vi behandla varandra inom e-sporten? Genom att arbeta med både fysiska och digitala utbildningar samt workshops utbildas trygga ledare som verkar för fair play och ett välkomnande klimat inom e-sporten. Vi vill också arrangera flera e-sportläger där vi arbetar med alla aspekter av sporten, från teknisk skicklighet till värdegrund. Allt detta vill vi göra tillsammans med spelarna, arrangörerna, spelcenter, spelutvecklare och politiker.

 

Vi tror att ett gediget arbete som inkluderar alla de här aktörerna har potential skapa positiv utveckling i en sport som fortfarande är ung.

 

Projektet pågår under tre år; det leds av Sverok och finansieras av Arvsfonden.

 

 

Om e-sport

E-sport är en stor och internationellt spridd verksamhet som engagerar ett stadigt växande antal ungdomar. Om man sysslar med e-sport tävlar man i TV- och datorspel och spelar med och mot varandra över Internet. Man kan även koppla ihop sina datorer och tävla på så kallade LAN. Det finns ett stort antal stora och små e-sporttävlingar i världen. Den största är förmodligen League of Legends World Championship, där den senaste finalen samlade 11.000 besökare på plats och sågs av över 30 miljoner tittare via streams på nätet.

 

I SCBs senaste statistikrapport om barns levnadsförhållanden framgår att 20 % av alla pojkar och 5 % av alla flickor i åldern 10–18 år ägnar minst tre timmar varje dag åt att spela tv-eller datorspel och 86% av barnen mellan 9–12 år uppger att de spelar regelbundet. (http://www.statensmedierad.se/upload/_pdf/Ungar_och_medier_2013.pdf)

Om Sverok

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 80 000 medlemmar i 1200 föreningar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. I Sverok startar och driver ungdomar sina egna föreningar på egna villkor och skapar verksamhet tillsammans. Rollspel, lajv, brädspel, figurspel, e-sport och LAN utgör de huvudsakliga verksamheterna bland många andra. En stor del av Sveroks medlemmar sysslar med e-sport i föreningsform och de allra flesta ser det som en fritidssysselsättning. Vi ser därför att Sverok har en viktig roll att spela och ett ansvar när det gäller hur attityder och beteenden inom e-sporten ser ut idag och inte minst för att sätta agendan inför framtiden

 

Kontakta projektet

Projektledare – Mattias von GegerfeltMattias

0760 – 15 74 09

mattias.von.gegerfelt@sverok.se

 

 

 

 

Redaktör och utbildare – Jesper EnglinJesper

0732 – 04 42 40

jesper.englin@sverok.se